Logo
Informatyka
 Current page : Początek      Ms Word


MS WORD - EDYTOR TEKSTOWY




Najważniejsze zagadnienia:


Porównanie edytorów tekstowych

Mamy kilka edytorów tekstowych, między innymi:

  1. Notatnik (w START -> Akcesoria)
  2. WordPad (w START -> Akcesoria)
  3. Ms Word (w START lub START -> Microsoft Office)
Zapiszemy ten sam tekst w tych trzech edytorach i zobaczymy czym różnią się zapisane pliki.
Uruchom wszystkie wspomniane powyżej edytory tekstu.
Np. w Notatniku napisz zdanie: Piszemy w Notatniku, ten sam tekst skopiujemy do WordPad-a i Ms Word-a.
Sformatujemy ten tekst zmieniając: Czcionkę na Arial, Styl czcionki na Regularne, Rozmiar 12.
Popatrz jak to zrobić:
kliknij a powiększysz kliknij a powiększysz

kliknij a powiększysz


Zapisz to pod nazwą Zdanko. Wejdź kolejno w:
  • Plik
  • Zapisz jako...
  • wybierz miejsce gdzie zapisać (np. Moje dokumenty -> Moje)
  • wpisz w Nazwa pliku: - na dole okna - Zdanko (Notatnik sam proponuje typ pliku: Dokumenty tekstowe (*.txt))
  • zatwierdź - wciśnij ENTER lub kliknij myszką przycisk Zapisz.
kliknij a powiększysz kliknij a powiększysz

Skopiujemy sobie ten tekst do pozostałych edytorów. Kolejno:
  • zaznacz całość tekstu (np. wciskając klawisze: CTRL i A lub wchodząc: Edycja -> Zaznacz wszystko)
  • skopiuj go do schowka (prawym klawiszem klikając i wybierając Kopiuj)


  • kliknij a powiększysz
  • wybierz z dolnego paska (koło STARTU) kolejno: WordPad prawym klawiszem wybieramy Wklej

    kliknij a powiększysz kliknij a powiększysz

    i podobnie postępujemy w Ms Word-zie

    kliknij a powiększysz kliknij a powiększysz

Zanim zapiszemy ten tekst, najpierw sformatujemy go tak, aby wyglądał jak w Notatniku.
Wejdźmy do WordPad-a i:
  • Zaznaczmy cały tekst (podobnie jak w Notatniku - przyciskając na klawiaturze CTRL i A)
  • wybierz Arial i 12 - jak poniżej
  • kliknij a powiększysz
    zapiszemy to, wchodzimy kolejno:
  • Plik
  • Zapisz jako...
  • kliknij a powiększysz

  • wybierz miejsce gdzie zapisać (np. Moje dokumenty -> Moje)
  • wpisz w Nazwa pliku: - na dole okna - zamiast Dokument, Zdanko (WordPad sam proponuje typ pliku: Tekst sformatowany (*.rtf))
  • kliknij a powiększysz kliknij a powiększysz
  • zatwierdź - wciśnij ENTER lub kliknij myszką przycisk Zapisz.
  • kliknij a powiększysz
Wejdźmy teraz do Ms Word-a i:
  • Zaznaczmy cały tekst (podobnie jak w Notatniku - przyciskając na klawiaturze CTRL i A)
  • wybierz Arial i 12 - jak poniżej
  • kliknij a powiększysz
    zapiszemy to, wchodzimy kolejno:
  • Plik
  • Zapisz jako...
  • kliknij a powiększysz
  • wybierz miejsce gdzie zapisać (np. Moje dokumenty -> Moje)
  • wpisz w Nazwa pliku: - na dole okna - zamiast Piszemy w Notatniku, Zdanko (Ms Word sam proponuje typ pliku: Dokument programu Word (*.doc))
  • kliknij a powiększysz kliknij a powiększysz

  • zatwierdź - wciśnij ENTER lub kliknij myszką przycisk Zapisz.
  • kliknij a powiększysz

Porównamy sobie zapisane pliki pod względem: wyglądu ikon i pojemności pliku

Zajmiemy się tylko Ms Word-em

Standardowy wygląd okna Ms Word

Muszą być uruchomione następujące paski:

  1. pasek poleceń (menu)
  2. dwa paski narzędzi:
    • standardowy
    • formatowanie
kliknij a powiększysz


Co musimy zrobić aby wygląd był taki jak powyżej? Gdzie uruchamiamy paski? Jak porządkować widok okna?
Zajrzyj do Ms Excel tam jest objaśnienie włącznia pasków narzędzi w Standardowy wygląd okna Ms Excel
Omówimy sobie po kolei każdy ze wspomnianych powyżej pasków.

Pasek menu
kliknij a powiększysz



Pasek standardowy
kliknij a powiększysz

1.  Plik Nowy Domyślny

hg

2.  Otwórz plik

hg

3.  Zapisz plik

ggf

4.  Nie rozpowszechniaj

gf

5.  Koperta wiadomości e-mail

gf

6.   Plik Drukuj Domyślny

gf

7.   Podgląd wydruku pliku

ffgg

8.   Narzędzia sprawdzanie

ggg

9.   Zbadaj

gggg

10. Edycja Wytnij

gg

11. Edycja Kopiuj

gggg

12.  Edytuj Wklej

gggg

13.  Kopiuj format

ggg

14.  Edycja Cofnij

ggg

15.  Edycja Wykonaj ponownie

ggg

16.  Wstaw hiperłącze

gggg

17.  Wyświetl pasek narzędzi obramowania (Tabele i krawędzie)

gg

18.  Tabel Wstaw Ogólne

jhjh

19.   Wstaw tabelę programu Excel

bvbv

20.  Formatuj kolumny

bvnbn

21.  Wyświetl pasek narzędzi Rysowanie

gg

22.  Wyświetl plan dokumentu

gg

23.  Pokaż wszystko

gg

24.  Widok Powiększenie

gg

25. Microsoft Office Word – Pomoc

gg

26.  Tryb do czytania

gg

27.  Opcje paska narzędzi (Pokaż przyciski w jednym rzędzie, Dodaj lub usuń przyciski)

gg



Pasek formatowania
kliknij a powiększysz

  1. Okienko formatowania (Style i formatowanie)
    gg
  2. Styl
    gg
  3. Czcionka
    gg
  4. Wybór rozmiaru czcionki
    gg
  5. Pogrubienie
    gg
  6. Kursywa
    gg
  7. Podkreślenie
    gg
  8. Akapit z lewej
    gg
  9. Akapit wyśrodkowany
    gg
  10. Akapit z prawej
    gg
  11. Akapit wyjustowany
    gg
  12. Interlinia (odstępy między wierszami)
    gg
  13. Format Numerowanie Domyślne
    gg
  14. Format Punktor Domyślny
    gg
  15. Zmniejsz wcięcie
    gg
  16. Zwiększ wcięcie
    gg
  17. Zewnętrzna krawędź
    gg
  18. Wyróżnienie
    gg
  19. Kolor czcionki
    gg
  20. Wstaw symbol
    gg
  21. Wstaw równanie
    gg
  22. Wstaw podział strony
    bardzo przydatny przycisk, za pomocą którego do danego dokumentu wstawiamy nową pustą stronkę (ten sam efekt uzyskamy, gdy wejdziemy we Wstaw ->Podział...->Podział strony->OK)
  23. Plik ustawienia strony
    gg
  24. Opcje paska narzędzi (Pokaż przyciski w jednym rzędzie, Dodaj lub usuń przyciski)
    gg

 

B&B&B&B Index